Dag 13

24 januari 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 13
Het is vandaag zondag, dus we kunnen uitslapen. Maar dat vinden wij zonde van de vakantie, dus al vroeg ontbeten. Helaas moeten we wachten tot 10 uur, want we zitten midden in het centrum van Kaapstad en daar kun je beter niet alleen gaan wandelen als toerist. We gaan straks samen met Joop en de hele groep een stadswandeling maken, en aan het eind van die wandeling worden we weer opgepikt door onze bus.
Wat een stad, het is vandaag zondag dus ontzettend druk in de stad. Nog nooit zoveel verschillende mensen bij elkaar gezien in een stad, arm, rijk, dun maar vooral ontzettend dik, Arabieren, moslims, bedelaars, Ferrari rijders, mooie en lelijke mensen.....
In de Maleise wijk, waar vroeger de slaven woonden, werd je al snel heel vrolijk, elk huisje had een andere kleur, van felgroen, paars, gifgroen tot azuurblauw. Op straathoeken zongen een paar kleuters met plastic flessen vol keitjes Afrikaanse kinderliedjes. Dan gaat je portemonnee spontaan open.
We liepen door een prachtige oude botanische tuin met reuzen van bomen, waar het stikte van de eekhoorntjes. Toen we koffie zaten te drinken, zaten we ineens midden in een filmset. Geweldig om te zien hoe zoiets in zijn werk gaat. Er werd een commercial opgenomen voor een of ander broodmerk, een vrachtwagen reeds steeds heen en weer en de figuranten, een krantenverkoper, een joggend meisje, een straatmuzikant en een ouder echtpaar, hadden het heen en weer. Telkens moest de scène weer over en werden de mensen tegengehouden als er weer gedraaid werd. En wij zaten heerlijk op het terras midden in al dat gebeuren toe te kijken en zaten dus op de eerste rang.
Na verschillende mooie grote gebouwen te hebben bekeken pikte de bus ons op en gingen we naar het fort. Ook dit was zeer interessant om te zien. We werden afgezet bij het waterfront en hadden de rest van de dag vrij.
Wat zouden we nu eens gaan doen. Eerst maar eens even een klein hapje eten. Er was van alles te doen, overal speelde bandjes, er waren teveel restaurantjes om op te noemen, een groot reuzenrad, en massa,s mensen. Een prachtig uitzicht op de haven waar de rijken der aarde hun jachten tentoongesteld hadden. 4 personen uit onze groep hadden hetzelfde idee als wij, om met de hop on hop bus een toer te gaan maken door Kaapstad, en dan uit te stappen bij de 2de grootste botanische tuin ter wereld. Toen we alle 6 een kaartje hadden gekocht bleek dat we als we daar uitstapte er geen bus meer kwam die ons terug bracht dus we besloten om dan de hele toer maar te maken. Dat was een goed besluit want eenmaal aangekomen bij de tuin, was het daar of heel Afrika daar op bezoek was. Het was een toer die 3 uur duurde en langs de mooiste plekjes langs de kust ging. Het weer hier aan de kust en bij de Tafelberg is heel grillig..... We zaten bovenop de bus, het ene moment zweette je als een otter en 5 minuten later zat je te bibberen als een ijsbeer. Ik weet niet of die ook bibberen, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.
We reden langs magnifieke huizen, met Ferrari,s van de grote sterren, die hier ongemerkt op straat konden lopen, omdat hier bijna geen paparazzi is. Krijtwitte ellenlange zandstranden met in zee mooie rotsformaties maar ook iets meer landinwaarts getto,s, waar de mensen als sardientjes in een blik zaten. Een stukje golfplaat en een paar bij elkaar gezochte planken of een stuk karton. Maar ja ook dat is Afrika. Tijdens ons gesprek vanmorgen bij het ontbijt heeft Joop onze reisleider ons nog eens gewezen op de mentaliteit van de Afrikaan. Hij hoeft geen luxe, als hij er iets voor moet doen, dan haakt hij af. Wordt hem iets gegeven dan laat hij het verloederen. Hij gaf als voorbeeld, er was ergens op het platteland aan een groep mensen uit een dorpje een  pomp geschonken door een organisatie en toen men een jaar later daar weer terug kwam was de pomp gesloopt en haalde men gewoon het water weer met een emmer uit de put. Ze willen ook niet vooruit.... Ze vinden het prima zo.
Het was al bijna donker toen we weer bij het waterfront uitstapten en samen een restaurantje hadden opgezocht. Heerlijk Libanees gegeten en lekker zitten ouwehoeren. Daar zaten we dan, wij boertjes uit Gelderland, tussen een arts, doctorandus, klinisch psycholoog en oud-minister van VROM. We waren allemaal op bijna dezelfde manier gemaakt en moesten allemaal op zijn tijd naar het toilet. Het was beregezellig.
Morgen gaan we naar Robbeneiland dus we moeten een beetje op tijd op.
Welterusten en misschien tot morgen

1. Miep:
    25 januari 2016
    Weer zo,n super verhaal ik verheug me weer op het volgende verhaal.gr