Dag 15

27 januari 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 15
Tja daar is tie dan, onze laatste dag in Zuid-Afrika. Met een beetje pijn in mijn hart nemen we vandaag afscheid van dit prachtige land, maar zoals Ans al zei, we nemen al onze herinneringen mee naar Holland. Maar eerst nog even genieten van onze bootreis in Houtbaai. Onderweg werden we weer vergezeld door robben en zeeleeuwen die lagen te spelen in het water. We voeren naar een eilandje een eindje uit de kust, waar honderden zeeleeuwen op rotsen lagen. Een machtig gezicht, de een lag met zijn vinnen omhoog in de zon de ander probeerde zijn broertje of zusje van de rots af te duwen. Ook in het water krioelde het van de robben en zeeleeuwen die menig visje verschalkten. Vele aalscholvers zaten op een stukje rots dit schouwspel te bewonderen, tenminste dat dacht ik . Het kan ook zijn dat ze samen van plan waren de maaltijd van de zeeleeuwen weg te jatten. Het is best fris vandaag dus we hebben echt wel heel veel mazzel gehad deze 2 weken. Na de boottocht omhoog met de bus naar
 Chapmans Peak. Even gestopt om een fotootje te trekken (zoals Joop zou zeggen).
Links hoge bergen met leisteen en eronder granieten rotsen. En rechts de zee met een grote baai. Prachtig gezicht ......  Omdat er en paar jaar geleden een grote brand in dit gebied geeft gewoed en de planten in de winter loslieten kwam hier de heleboel naar beneden. Ze hadden nu een soort tunnel in de rotsen gegraven die aan de zeekant open waren, zodat het uitzicht was gebleven. Langs de route zag je spierwitte stranden en de prachtigste villa,s. Wat hadden ze het hier slecht........
Op weg naar de kaap punt , waar we gaan lunchen. Je kunt hier best uren in de bus zitten , dat is echt geen straf, je kijkt je ogen uit.......  Extreme rijke mensen met kasten van huizen en een paar meter verderop staan een paar zwarte mannen met een bord " i need a job, please help me" .
Je ziet dure Bugatti,s en Ferarri,s en mensen lopend op blote voeten.....
Ik denk niet dat ergens op de wereld het verschil zo groot is.
In het zuiden van Kaappunt ligt een natuurgebied van 8000 hectare met fijnbos en allerlei soorten protea,s. Overal bordjes met pas op voor de baboons. Dit zijn wilde bavianen die het je behoorlijk lastig kunnen maken.
Ik zie zojuist dat we inKaap De Goed Hoop stoppen. Benieuwd wat we daar weer zien.
Het beste bewaard men meestal tot het laatst en dat is ook hier het geval. Niet te beschrijven zooo moooi....
Eerst even een broodje en oppassen met de bavianen anders kun je het schudden.
Met een kabelbaantje helemaal naar de top van de berg en wat een een uitzicht, het is of alle moois van de aarde op een plaats is samengekomen. Prachtige kleine felgroene glanzende vogeltjes, klipdassen, hoge golven, prachtige branding, imposante rotsen, aalscholvers etc.
We zijn de berg helemaal  afgewandeld, en alles goed in me opgenomen.
Beneden nog een paar mooie plaatjes geschoten . Jullie moeten maar eens een keer naar de foto,s komen kijken als ik de boeken af heb. Het is natuurlijk geen moeten maar jullie mogen.....
Misschien dat je dan ook een beetje kunt voelen wat wij nu voelen. Wat een rijkdom om deze reis te hebben mogen maken.
Onderweg kregen wij ook nog een toetje, ineens verscheen er een grote groep bavianen, mama,s met hun kroost en een hele grote papa baviaan. Ze vlogen naar de bus en gingen er als het ware voor staan. Ze hadden mooi pech want de deuren waren allang gesloten. Ze doken daarom ook maar snel weer in de bosjes.
En nog is het vandaag niet ten einde we gaan nog naar de pinguïns waar we samen gaan eten en afscheid nemen. Na een kilometer lopen zaten er honderden pinquins midden voor onze neus op de rotsen of zwommen in zee. Sommige zaten op een ei of hadden net jonkies gekregen die ze aan het voeren waren. Na het eten, zat het erop.
We hebben vlgs onze chauffeur Malcolm 25000 km afgelegd in 14 dagen met de bus .
Onvergetelijk, met elke vezel van mijn lichaam genoten.
Maar aan alles komt een end en ik verlang ook wel naar de meiden.
Heel erg bedankt dat jullie een beetje met ons mee wilde reisden en wij af en toe toch zo contact konden houden.
Dikke knuffel voor jullie allemaal.
P.s. Henk is zojuist vreemd gegaan, hij slaapt vandaag bij 2 andere meiden, Janny en Ria , en ik zit aan de andere kant van het toestel toe te kijken. Heb in ieder geval geen gesnurk vannacht.......
Wat een rotvlucht we worden van links naar rechts gehobbeld en dat niet voor even maar urenlang. Ik heb geen beenruimte, want de stoel voor mij staat naar achter, dus ik kan ook mijn tafeltje niet gebruiken om mijn hoofd op te leggen. Er begint al heel vroeg in de nacht een vervelende kiespijn op te komen.....Achter mij heeft iemand zijn knie in mijn rug gepland,zodat ik de hele nacht met een bult in mij rug zit.
Zeg dus niet dat ik er niks voor over heb. Na 12 Kl... uren eindelijk in Londen. Slechter kan het bijna niet worden, maar toch heb ik het er graag voor over gehad.
Ik zal als ik zonder verdere trammelant in Londen op het vliegveld sta proberen dit verslag weg te krijgen. Lukt het niet dan moeten jullie wachten tot Amsterdam. Als je daarna niks meer hoort is de reis verder goed verlopen.

1. Wil van Kooten:
    Welkom thuis
  2. Miep:
    27 januari 2016
    Een hele goed vlucht en welkom thuis.
    groetjes van de schoutjes
  3. Ina:
    27 januari 2016
    Verder een goede reis.en welkom thuis
  4. Bep:
    27 januari 2016
    Goede reis en welkom thuis
  5. JanB:
    27 januari 2016
    De volgende keer even de persoon van de knie aanspreken en zeggen dat je lekker wilt zitten. Wij hebben genoten van jouw verhalen.
    Op naar jullie volgende avontuur.
  6. Irene vd Dussen:
    27 januari 2016
    Door en Henk , ik heb genoten van je verslagen van Zuid Afrika en zie dat jullie genoten hebben. Groetjes irene
  7. Ans:
    27 januari 2016
    Genoten van jouw verslag maar broertje zal toch ook wel naar de meisjes verlangen en het gras is bij een ander meestal groener en hij weet nu wat hij heeft en moet maar afwachten wat hij krijgt bij Ria en Janny, haha.
    Welkom thuis!
  8. Mirella:
    27 januari 2016
    Ik heb met veel plezier en herinneringen je verslagjes meegelezen, Doortje. Wat goed en fijn dat jullie er zo van genieten. Groeten, Mirella