Dag 9

20 januari 2016 - Cape St Francis, Zuid-Afrika

Goed geslapen alleen een beetje een houten kop, maar dat was wel te verwachten na een avondje doorzakken. Maar na een koude douche en een lekker ontbijtje begint het al aardig te zakken. We gaan om 9 uur de bus in naar Port Elisabeth. Het word weer een heerlijk dagje....
Ik zit nog rustig met mijn IPadje in het restaurant terwijl Henk al naar de kamer is want hij is een spannend boek aan het lezen en die moet natuurlijk vandaag uit.
Zoals elke dag in de bus een formulier tekenen, dat we op eigen risico het park ingaan.
De eerste dagen moest ik er effe aan wennen als onze gids vroeg " of we even een kruisje wilde trekken. " Ik dacht mijn broek zit wel een beetje strak door het vele lekkere eten, maar aan mijn kruis trekken zal dat toch echt niet verhelpen....
Nu weet ik ondertussen dat hij een handtekening wilde hebben van ons. Hihi
De laaghangende mist hangt nog op zee wat een mooi gezicht opleverde. Want landinwaarts stond de zon hoog aan de hemel. We overnachten vanavond in Suurberg, ( de Z kennen ze in Zuid-Afrika niet daarvoor gebruiken ze de S) in het Addo Elefant Park.
Het is een prachtig taaltje. Ik zal proberen een paar leuke woorden te onthouden, zoals bv deze:

bedankt - dankie
lekke band - papwiel
scooter - bromponie
verkeerslicht - robot
verkeersdrempel - vaartboggel

Duikweg  Dit hoef je dus niet echt te doen wanneer je eronder door rijdt. Duikweg betekent nl tunnel

In Port Elisabeth gestopt bij een supergroot winkelcentrum, waar ik nog even een leuk shirt heb gescoord. Het was er superschoon zelfs op de toiletten kon je bij wijze van spreke van de vloer eten.
Na een lekkere kop koffie door naar de haven van deze stad. Prachtig mooie koloniale Engelse gebouwen. Grote zeeschepen die duizenden auto,s voornamelijk Volkswagen en MercedesBenz uitvoerden.
Supermodern met prachtige kunstobjecten. Het is een land met heel grote tegenstellingen
We rijden langs roze gekleurde wateren, zg zoutmeren waar talrijke flamingo's in ronddobberen.

Nog een paar van die typische Zuid-Afrikaanse woorden

Nederlands Zuid-Afrikaans
cameleon verkleurmannetje
giraffe langnekkameel
onverteerbaar vet gebak maagbom
kruiswoordpuzzel blokkiesraaisel
telefoonbotje (puntje van elleboog; neuk is stoot) verneukbeentje
stripverhaal strokiesverhaal
rock-'n-roll band ruk-en-pluk orke
vurig meisje warmpatat
levenslustig iemand malkop
stekker en stopcontact vonkprop kragprop en muurprop
scooter bromponie
lucifer vuurhoutje
baviaan bobbejaan
gnoe blaubees
Geweldig toch!

Na een half uurtje rijden gestopt bij een Pak Stall een soort
van landwinkel voor onze lunch. Droe worst, een droge worst, chippies voor vanavond en een heerlijk broodje met bobotie.
Na een uurtje door de bergen, wat voor mij een hel was, smalle wegen, diepe steile ravijnen haarspeldbochten. Ik had het gevoel dat we naar de hemel gingen. Ben op het laatst maar in het gangpad gaan zitten om niet naar buiten te hoeven kijken. Maar we kregen er wat voor terug, wat een prachtige omgeving en wat een heerlijk uitzicht. We hebben allemaal een eigen huisje met badkamer, regendouche en buitendouche helemaal van glas alsof je zo in de natuur staat te douchen.  Ik lig nu heerlijk op een bedje boven op de berg, een koud pilsje en een voetmassage voor morgen geboekt. Wat hebben we het toch zwaar, we moeten af en even draaien om niet te verbranden. Maar ik zal jullie niet vervelen met het weer hier, terwijl jullie daar lopen te bibberen en te glijden.
Toen ik even mijn camera in ons huisje ging halen ontdekte ik het Aardse Paradijs. Dit moest het haast wel zijn, zo kort bij de hemel, een met de meest prachtige bloemen en planten, prieeltjes ,doorkijkjes en een geuren alsof je bij Douglas binnen liep. Er was alleen geen slang te zien en ook Eva kwam ik niet tegen. Nu ga ik effe douchen en me een beetje optutten voor het diner. Wat hebben we het toch zwaar,hihi.

1. Ans:
    20 januari 2016
    Dit heet gewoon genieten!!!
  2. Bep:
    20 januari 2016
    Ik zie het zo voor mij jij in het gang pad.
    Wat zal het mooie foto,s zijn.
    Ik kijker naar uit als jullie thuis zijn.
    Maar geniet er lekker van.
    Ik kijk weer uit naar morgen.
  3. Miep:
    20 januari 2016
    Ja wat hebben jullie het toch zwaar maar wel heel gezellig met de groep.
    tot morgen
  4. JanB:
    21 januari 2016
    Dat jullie die ellende vol kunnen houden. Als ik dit lees was ik al lang naar NL terug gekeerd, hahaha.